IPRA'nın internet sitesinde okuyup da ilgimi çeken bir makaleyi paylaşmak istiyorum sizinle.
"
Carol Cone, sadece sağlam bir amacı olan
markaların bugünün tüketici profiliyle tam olarak iletişime geçebileceğini
söylüyor.
Transparanlığın çok yüksek seviyede olduğu,
7/24 ve sınırsız iletişim seçeneklerinin olduğu bugünün dünyasında, tüketici tercihleri
de, kar elde etme hedefinden öte başka bir amacı benimsemiş şirketler
doğrultusunda bir değişime uğradı. 2008’den beri yapılan küresel “yararlı
hedefler” araştırmasına göre, “purpose” yani “amaç” konseptinin, pazarlama
karışımını oluşturan 4 P’ye (product/ürün,price/fiyat, place/yer ve
promotion/promosyon) ek bir 5. P olduğu iddia ediliyor.
Pazarlamanın ötesinde amaç; bir ileri
görüşlülük ve güvenilirlikle yönetildiği zaman, bir organizasyonun kültürü,
değerleri ve gelecekteki başarısı yönünden çok gerekli bir öğe haline
gelir. Hadi şimdi bunun üzerinde
düşünelim. Çalışma hayatı bugün çok zor.
Bu nedenle,
1)Önemli bir durumdan ilham alarak
çalışmak,
2) Tüketiciler, işçiler, toplumsal
sorumluluk ve gelişim kadar yeniliği de güçlendirmek adına toplumu etkilemek
için bir yol bulmak,
daha arzulu, amaçsal bir iş ortamı yaratır.
Levis’in
Susuz Jeanleri
Blue Jean’ler , üretim aşamasında en çok su
tüketilen ürün sınıfından biridir. Bir jean için harcanan 41 litre su durumu
açıklar nitelikte.
Fakat Levis , geniş bir araştırma ve
geliştirme sürecine rağmen, sadece 1 litre su kullanarak bir jean yapmayı
öğrendi. Bu yüzden ürün adı “waterless” yani susuz. Bu Levis için sadece bir başlangıçtı.
Kuruluş daha sonra, daha da az su kullanmak için, tüketicileriyle, onlar
seyahatteyken iletişim kurmayı hedefledi. Marka önce soğuk suyla yıkama
yapılmasını önerdi, daha sonra zeki bir Japon kızı tarafından kazanılan, bir hava
ile kurutma sistemi dizayn edilmesine yönelik küresel bir yarışma başlattı. Fakat
bununla da kalınmadı.
Levis kar amacı gütmeyen organizasyonlarla
işbirliği içerisine girip “İyi bir şey yap, bağışla” sloganıyla, depolarına
aktarmak üzere, az yıpranmış jeanlerin bağışlanmasını teşvik edici bir kampanya
başlattı. Daha da ileriye giderek, kotları ev yalıtımında dövme işlemi için bir
metot geliştirdi. Bu susuz macerada son adım ise, jeanlerin işlenmemiş bir
materyali olan pamuğa sıçradı. Levis, ”Daha
İyi Bir Pamuk” adlı, dünyadaki milyonlarca küçük çiftçiyi, su tasarruflu
sulama metotları konusunda eğiten bir gruba katıldı.
Susuz jeanler gerçekten çok özel. Bu “amaçsal”
ürünler aynı zamanda iyi görünüşlü ve kalıp olarak güzel oturur cinsteler.
Ayrıca işçilere ve tüketicilere ilham kaynağı da oldular.
Levis gibi bu tarz amaçsal marka ve
şirketleri etrafımızda görmek mümkün. Mesela IBM, “Akıllı Bir Gezegen” yaratmak
için yenilikçi yazılım çözümleri sunar. Dove, “Gerçek Güzellik Kampanyası”
aracılığıyla genç kızların öz güvenine katkıda bulunur. PNC Finansal Hizmetler,
ebeveynlerle ortaklaşa çalışarak “Mükemmel Şekilde Yetiş” kampanyasıyla gençlerin
mükemmel şekilde yetişmelerine olanak sağlar. Çin’deki BMW, “Kültürel Tur” kampanyası aracılığıyla karanlıkta
kaybolmuş yöresel sanatlara ışık tutarken Amerikan Express “Küçük İşyerlerinin Cumartesileri” kampanyası
ile küçük çaplı işyerlerine odaklanmıştır.
Citizen
Consumer* Anlayışının Ortaya Çıkışı
*Tüketici olarak daha bilinçli olup, mal ya da hizmetten yarar sağlamanın
ötesinde, aynı zamanda bir vatandaş olarak daha toplumsal beklentileri olan
tüketici profili, vatandaşlık profiliyle tüketici profilini birbiriyle
alaşımlamış olan
Bu marka ve şirketler, tüketici beklenti ve
taleplerinin değiştiği gerçeğini anlamışlardır. Aslında, 2008’den beri yapılan
araştırmada görüldü ki tüketicilerin %86’sı, şirketlerin işsel ve sosyal
alanlara yönelik ilgilere en azından eşit şekilde vurgu yapmaları gerektiğini
söylemişlerdir. Bu giderek artan “citizen consumer” anlayışı, belli bir amacı
benimsemiş marka ve şirketleri; satın alarak, överek ve savunarak bir düzen ve
sıraya sokup, bu marka ve şirketleri hiç olmadığı kadar desteklemektedir.
Bu tür tüketici profilinin gücü asla gözden
kaçırılmamalıdır. Küresel olarak,
·
Bu tüketicilerin % 72’si,
bir markanın, iyiye hizmet eden bir amacı, bu amaca hizmet etmeyen bir markanın
üzerinden desteklemesini öneriyor. Bu oran 2008’den beri % 39 artmış.
·
%71’i , eğer arkasında
güzel bir proje var ise, markanın ürünlerinin ve hizmetlerinin promosyonunu
yapmasına seve seve yardımcı olabiliyor, 2008’den beri % 34 artış söz konusu.
·
% 73’ü, iyi bir olayı
destekledikleri takdirde, tüketici olarak farklı markalara geçiş
yapabileceklerini söylüyor. 2009’dan beri oran % 9 artmış.
“Mouse,
tweets, Facebook likes” kelimeleri bir markanın popüleritesi ve satın alınma
oranı bakımından oldukça kritik olduğu için Amaçsal Markalar tüketiciyle
iletişim kurma güçlerini olabildiğince kullanmak peşindeler. Artık zaman, bir
marka veya şirketin bir amacı kucaklayıp kucaklamayacğı değil, zaman markaların
bunu nasıl yapacağı zamanıdır. "
No comments:
Post a Comment