Monday 13 August 2012

APPLE'IN GENÇLERLE ARASI MI AÇIK?


Bir marka oluştururken, piyasaya yeni bir ürün sunarken, bir PR kampanyası düzenlerken ya da ileriye dönük maddi bir hedef koyarken, ticari açıdan sürekli göz önünde tutulması gereken bir şey var ki; o da hedef kitle. Hedef kitle, bir kuruluşun rotasını belirleyen ve onu istikrarlı bir yapıya bürüyen en net çizgilerden biri olarak kabul edilebilir. Bu faktör her ne kadar kuruluşun kendisi tarafından karar verilebilir ve kontrol edilebilir gibi gözükse de aslında bu seyri değiştirebilen önemli bir unsur var: Hedef kitlenin kendisi.

Demek istediğim şu ki; bir marka, hedef kitlesine yönelik stratejiler geliştirebileceği gibi bu hedef kitlenin değişen tercihleri de markanyı zaman zaman hedef kitlesini değiştirmeye itebilir. Tıpkı aşağıda paylaştığım makalenin Apple için söylemeye çalıştığı gibi.

Olimpiyatlar boyunca Apple’ın yayınladığı “Genius Bar” reklamı, Apple’ın hedef kitlesinin bir değişime uğrayıp uğramadığı konusunda bir takım spekülasyonlara yol açtı. Öyle ki, genç kesimin hedef edinilmediğinin iddia edildiği reklam filmi, yoğun eleştiri bombardımanından sonra yayından kaldırılma noktasına kadar geldi. Şimdi, The Atlantik Dergisi editörü Jordan Weismann’ın kaleme aldığı,  konuyla ilgili ayrıntıları içeren aşağıdaki makaleyi sizlerle paylaşmak istiyorum.

 “
Apple’ın reklam ajansının da doğruladığı üzere, olimpiyatlarla birlikte yayınlanmaya başlayan ve çok eleştirilen “Genius Bar” isimli Apple reklam filmi hızla yayından kaldırıldı. Dünyada 10 en iyi reklam ajansı arasında yer alan TBWA’nın yaptığı resmi açıklamaya göre, Apple ürünlerinin kullanımları konusunda kafası karışık orta yaşlı tüketici grubuna yardım etmeyi hedeflemiş olan ve “Apple Genius Bar” olarak adlandırılan Apple Dükkanını konu alan reklam filmini kaldırma kararı, blogcuların ve Apple fanlarının reaksiyonlarına bir yanıt vermekten çok uzaktı; aksine reklam zaten kısa bir süreliğine yayında kalması için planlanmıştı ve zaten kendiliğinden yayından kalktı.

Her neyse. Tüm bu iddiaları bir kenara bırakalım.

Sözü edilen reklam, televizyonlarda dönmeye başladığı zaman herkes Apple’ın bu reklamla neden kendi hedef kitlesi dâhilinde olmayan yaşlı kesime yöneldiğini merak etti. YouGov ‘daki pazarlama araştırmacılarına göre ise yanıt açık: Şirket gittikçe yaşlanan fanlarıyla iletişime geçmek istiyor olabilir.

Şimdi, durumu daha iyi anlamak için YouGov’un Apple hakkındaki bulgularına bakalım. Bu bulgulara göre, geçen yıl (2011) 35 yaş ve üzeri tüketiciler, genç tüketicilere kıyasla, Apple hakkında çok daha iyi, olumlu haberler duydular.

Aslında bulguları çözümlemeden önce YouGov’un tam olarak neyi ölçümlediğine bakmakta fayda var. YouGov, sorulara cevap bulmak için yaptığı ankette, cevap vericilere şu soruyu sordu:

‘Son iki hafta içinde, bir reklam ya da haber aracılığıyla yahut kulaktan kulağa dolaşarak size gelen bilgilerle Apple hakkında bir şey duydunuz mu, duyduysanız pozitif miydi negatif mi?’

YouGov daha sonra elde ettiği yanıtları toplayarak bunları, bir ‘Apple ile ilgili söylenenler skoru’na dönüştürdü. Burada şuna dikkat etmek gerekir ki, sorulan sorular tüketicilerin Apple hakkında ne düşündüğü değil ne duyduklarını saptamaya yönelik.

Elde edilen sonuçlar, 35 yaş ve üzeri tüketici grubunun, 18-34 yaş grubuna nazaran daha büyük bir Apple destekçisi olduğunu ortaya çıkardı. Böylece markanın olimpiyat reklamı, ne kadar kötü şekilde yürütülmüş olursa olsun, en azından yeni ve daha iyi bir tüketici grubunu hedeflemiş oldu.

Bunun tamamen doğru olup olmadığı hakkında bir şey söylemek şimdi mümkün değil. Fakat YouGov’un, tüketici fikirlerinden çok, ölçmeye çalıştığı şey Apple’ın PR faaliyetlerinin ne durumda olduğu.

Şu iki duruma bakalım:

35 yaş ve üzeri tüketici grubu, 4 yıl öncesine kıyasla Apple hakkında çok daha iyi haberler duyuyor değiller. Aksine kuruluş, bir ‘genç sorunu’nun gelişimine ortam hazırlayan faaliyetlerde bulunuyor. YouGov skoruna göre 18-34 yaş tüketici grubu, 2008’den itibaren, Apple ürünlerini satın alma açısından bir düşüş gösteriyor.

Bu durum Apple’ın Genius reklamını çok daha karmaşık bir hale getirmekte. Eğer YouGov verileri doğruysa, şirketin şimdiki en büyük problemi, gençlere olumlu/güzel Apple haberleri aktarmadaki yeteneksizliği. Buna rağmen Apple, dikkat çekici bir reklamla orta yaş tüketici grubuna seslenmeye karar verdi. Marka bunu, İphone 4S reklamlarında Martin Scorsese ve John Malkovich gibi isimleri kullanarak kurnaz yollarla zaten yapmaya başlamıştı. Fakat en son yayımladığı Genius Bar reklamı, yepyeni ve son derece belirgin bir strateji üstlenip marka politikalarına dair bir bilinmezlik yaratmıştır.

Apple belki de sadece şansını daha yaşlı ya da daha zengin bir tüketici grubundan yana kullanmak istedi. Fakat geçtiğimiz 10 yılda kendi kendinin pazarlamacısı olan bu lider marka için bu yöntem esasında biraz garip bir seçenek gibi görünüyor.

Şüphesiz ki çılgınca sahnede yerini alacak olan İphone 5 ürünü ile Apple yakın zamanda kar marjını ya da tüketici ilgisini kaybetme tehlikesi altında gözükmüyor; fakat şirket giderek daha az gence hitap edecek duruma gelirse ve bu durumu iyileştirmek için hiçbir şey yapmazsa, sanırım geleceğin markasının ne olacağı üzerinde düşünmek zorunda kalacağız.


No comments:

Post a Comment