Friday 10 August 2012

SIKÇA BAŞVURULAN HATALI KULLANIMLAR: NEDEN OLMAK/SAĞLAMAK, SAYESİNDE/YÜZÜNDEN


Yazılı ve görsel medyada mütemadiyen karşılaştığım bir Türkçe kullanım yanlışına değinmek istiyorum. Malum, Türkçe’nin, pek çok sektörün yanı sıra PR sektörü için de hayati derecede önemli olduğu bir gerçek. Fakat sözünü edeceğim hataya, Türkçe’yle haşır neşir olan, olmak zorunda olan sektörlerin yazılı kaynaklarında ya da bu sektörlerdeki bilirkişilerin sözlü ifadelerinde rastlamak beni adeta çileden çıkarıyor. 
Ben Türkçe’yi sıfır hata yaparak mı kullanıyorum, elbette hayır; fakat bu kadar basit ve belirgin bir hatayı yapmayacak kadar da dilime hakim olduğumu söylemeliyim.
Neden olmak” ve “sağlamak” kelimelerinin cümle içinde yanlış kullanımlarından bahsediyorum.

Sarf edilen cümle ister olumlu ister olumsuz bir anlama sahip olsun, yukarıdaki iki kelimeden önce hangisi dile gelirse, onun kullanıldığını fark ettim.  
“Neden olmak” ya da “sebep olmak” söz öbeklerinin olumsuz bir anlam içeren cümlelerde, “sağlamak” mastarının ise olumlu bir mana içeren cümlelerde kullanılması gerektiğini ben buradan yazmak istiyorum. Bir örnekle gösterecek olursam;

Yaptığı hatalar işten atılmasına neden oldu.

Yukarıdaki kullanım, doğru bir kullanımdır; çünkü bir şeyin bir şeye neden olması, birbirinden etkilenerek meydana gelen zincirleme bir kazayı çağrıştırır. Neden olan şey, etkilenen şey üzerinde muhakkak olumsuz bir etkiye sahiptir.

Özverili çalışması daha hızlı terfi etmesini sağladı.

Burada ise, bir durumun getirdiği olumlu sonuç vurgulanıyor. Zincirleme bir olumsuzluktan öte birbirinden etkilenerek ortaya çıkmış bir olumlu durumlar zinciri söz konusu.

Sıkça yapılan bir kullanım yanlışı da, “yüzünden” ve “sayesinde” kelimeleri arasındaki karmaşıklıktan ileri geliyor. Benzer şekilde, “yüzünden”, bir durumun yarattığı olumsuz bir sonucu vurgulamak için kullanılırken, “sayesinde” kelimesi bir şükran ifadesini belirten olumlu bir mananın vurgusudur. Örneğin;

Köprü çalışmaları yüzünden trafikte saatlerini geçiren halk isyan etti.

Burada, halkın isyanının köprü çalışmaları tarafından tetiklenmesi vurgulanıyor. İsyan gibi olumsuz bir durumun sebebi, köprü çalışması olarak gösteriliyor.

Azalan nem sayesinde insanlar 2 gündür rahat nefes alıyorlar.

Bu cümlede ise, ortaya çıkan olumlu durumun kaynağının nem olması, “sayesinde” kelimesiyle vurgulanıyor.

Bugüne kadar dilbilgisi konusunda hassasiyetimin en yüksek olduğu nokta, ayrı yazılması gereken bağlaçların bitişik yazılmalarıydı; fakat son zamanlarda yukarıda sözünü ettiğim konuyla ilgili hatalara çok sık rastlamam hassasiyetimi adeta ikiye böldü.
Ben bir dilbilimci değilim fakat kişisel olarak önem verip üzerinde durduğum konulara dair bildiklerimi kendime ait bu sosyal alanda paylaşmak iyi hissetmemi sağlıyor.
Herkesin her gün iyi hissetmesi dileğiyle…
J

No comments:

Post a Comment