Wednesday 22 August 2012

KAÇIRANLAR İÇİN TÜRKİYE İŞ BANKASI RÖPORTAJI

Haberin tazeliginin uzerinden zaman gecmesine ragmen yine de Turkiye İs Bankasi genel baskani ve
muduruyle yapilan roportaji kayitlarim arasinda tutmak istiyorum.
Ulke olarak artik katlanilamaz bir gundemi kapi disari edemedigimiz su gunlerde, Turkiye İs Bankasi'nin yaptigi vurgular, hümanist ve cesaretli tavri dikkat cekmeyecek gibi degil. Turkiye'mizin demir ağlarla örüldüğü zamanlarin dayanismaci bir sahiti olarak T.İ. Bankasi'nin Cumhuriyetin Bankasi oldugunu vurgulamasinin, bir sosyal bilinç tavrinin ticari bir kimlik güçlendirmesine donusmesinin bir ornegi oldugunu soylemek de yanlis olmaz.
Asagida röportaj yer almakta.

'Mangal gibi yüreğimiz var biz Cumhuriyet kurumuyuz'
İş Bankası, Kafkaslar'daki ilk şubesini Gürcistan'ın Türkiye'nin sınırındaki kenti Batum'da açtı. Yurtdışında en son şubeyi Erbil'de açan İş Bankası, Türkiye'de ise Güneydoğu'da Yüksekova'da şube açmaya hazırlanıyor. Batum Şubesi'nin açılışında Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Özince ve Genel Müdür Adnan Bali ile sohbet ettik. Türkiye ve dünya ekonomisindeki gelişmeler, bankacılık, konut fiyatlarındaki balon endişesi gibi birçok farklı alandaki soruları yanıtlayan İş Bankası yöneticileri, şube açtıkları bölgelerdeki terör ve savaş olaylarını da değerlendirdi.

Avrupa'da risk daha fazla
Türkiye'nin Suriye, Irak, İran gibi komşularıyla artan gerginliği nasıl değerlendirdiği sorusu üzerine Özince, Gürcistan Merkez Bankası yetkililerinin bu soruyu sorduğunu söyleyerek şu değerlendirmeleri yaptı:
Banka yetkililerine evet dedim, sizin Kafkaslar da bir volkandı, şimdi uyuyor. Ama maalesef Ortadoğu bir türlü uyumuyor. Türkiye'yi, müşterilerimizi ilgilendiren her türlü konu bizi de ilgilendirir. Ama bunlar yönetilemez sorunlar değil. Ortadoğu'daki risklerimiz Avrupa'dakinden çok daha az.
Şimdi doğrusunu isterseniz bunlar beni tedirgin etmiyor. Çünkü biz Kıbrıs Barış Harekâtı'nda halk panikleyince veznelere camın arkasına para yığıp güven telkin eden bir bankayız. İş Bankası sadece bir banka değil, Cumhuriyet'in kuruluşu.
Bize ülkemizle ilgili riskler vız gelir. Bizim sermayedarımızın yüreği pıt pıt atmıyor. Mangal gibi yürek var. Akşam yatıp da sabaha kalktığında ne yapacağım diye düşünmüyor. Bunu yapana da saygım var, bir şey demiyorum.
Özel sektör, özel sermaye belki tedirgin olabilir ama bizim yüreğimiz öyle pır pır Selanik değil. Bu misyonla kurulduk biz. Falanca banka gibi çok korktum, Güneydoğu'dan, bilmem ne. Ne korkacağım.

Yüksekova'ya şube
İş Bankası Genel Müdürü Adnan Bali de önümüzdeki günlerde Yüksekova'ya şube açacaklarını belirterek şu katkıyı yaptı: "1197 adet şubeyle Türkiye'ye mal olmuş bir bankayız. Tası tarağı toplayıp başka bir yere gidecek halimiz yok. Ülkedeki birkaç değişkenden şu ya da bu şekilde rahatsız olup o riskleri başkalarına devredip geri çıkanların yapacağı iştir bu. Bizimki o değil."

Konut fiyatlarında balon yok
Türkiye'de konut balonu olup olmadığı sorusunu da Özince 'Batum-İstanbul' karşılaştırması yaparak yanıtladı: "Kanyon'da fiyatların 2400 euro olduğunu duyduğumda aklım durmuştu. Ama burada bir evin metrekaresi 3-5 bin dolar. Dünya kenti olan İstanbul'da metrekare fiyatı neden 4-5 bin dolar olmasın? Demografiye ve şehirlerin gelişmesine baktığımızda balon olmadığını görüyoruz. Kısaca sorun görmüyorum."

Türk girişimci çevreye yayılmalı
Avrupa ile ticaretin yüzde 60'lardan yüzde 40'lara indiğini, bunun da dinamizmi ifade ettiğini söyleyen Özince önerilerini şöyle sıraladı: "Türk müteşebbisinin de çevreye yayılması lazım. Çünkü teknoloji geliştirme yeteneğimiz yok. Rekabet merdiveninde üste çıkamayacağımız için üretim maliyetinin ucuz olduğu yerlere göç ederek bunu yapabiliriz. Yeni pazarlar bize asıl katkıyı sağlayacak düzeyde oluşmadı. En temel risk olarak etrafımızdaki sosyo politik riskleri görmeliyiz."

Batum sıçrama taşı
Gürcistan'ın içinde Acara Özerk Cumhuriyeti'nin başkenti olan Batum'da kurulan İş Bankası şubesinin açılışı için gerçekleştirilen resepsiyona Acara Özerk Cumhuriyeti Başbakanı Levan Varshalomidze, Batum Başkonsolosu Engin Arıkan ile işadamları katıldı. İş Bankası Yönetim Kurulu Başkanı Özince, şunları söyledi: "Gürcistan'da Türk müteahhitler tarafından üstlenilen 83 projenin tutarı 1 milyar doları aşmış, bilhassa son dönemde hidroelektrik santralları inşasında Türk şirketleri önemli bir yer edindi. Türkiye son 5 yılda Gürcistan'a yapılan doğrudan yabancı sermaye yatırımları içinde 525 milyon dolarlık yatırım ve yüzde 8,7'lik payla da üçüncü sırada. Bu güçlü ticari birliktelik, İş Bankası Grubu olarak Gürcistan'ı odağımızda tutmamızı sağlamış, yatırımlarımız için bizi motive eden bir unsur olmuştur" dedi. 

No comments:

Post a Comment